Ademfrequentie | B-Mind

Wat is de ademfrequentie?

De medische norm is 12x per minuut

In dit artikel lees je wat de ademfrequentie is

De medische norm voor ademhaling is twaalf ademhalingen per minuut.
Als je het uitdrukt in ademfrequentie dan spreek je over het totaal van inademing, uitademing en rustpauze.
In het plaatje rechts zie je de in, uit en pauze van één ademhaling weergegeven. Als je een ademfrequentie van twaalf hebt dan doorloop je dit twaalf keer in een minuut. Het plaatje komt uit de ademmodule van mijn app HEELWEEK (de app is gratis).

Als je ademhaling gaat meten op de wijze waarop ik dat in mijn trainingen doe, meet je een bewuste ademhaling. Deze is altijd lager dan de onbewuste ademhaling. In mijn trainingen zit de gemiddelde ademfrequentie van deelnemers op negen à tien ademhalingen per minuut. Een Fitbit, die de onbewuste ademhaling meet, zal een hogere waarde aangeven. In de nacht is de ademfrequentie weer anders en vaak hoger. Een belangrijke reden hiervoor is de wisseling van je metabolisme, in relatie tot je slaap-fasen. Ook valt je ademhaling door je lichaam beter te reguleren wanneer je beweegt. In de nacht is dat niet het geval. Als je het inslapen weglaat heb je vier slaapfases. Per fase verschilt je ademhaling. In de lichte slaap adem je bijvoorbeeld veel sneller dan in je diepe slaap. Dit kan een factor vier verschillen. De lichte slaap bevat 50% van je slaap terwijl de diepe slaap gemiddeld 25% van je slaap bevat. Een hogere ademfrequentie in de nacht is dan ook normaal.

Door te trainen met technieken zoals de Ademformule en Buteyko kun je de algehele ademfrequentie verlagen. Ademhaling is direct gerelateerd aan je gezondheid. Doorgaans geld, hoe lager je ademfrequentie hoe beter je gezondheid. Het streven is om de ademfrequentie naar zes te brengen. Bij bewust trainen kun je nog veel lager komen en kun je zelfs toewerken naar een ademfrequentie van twee of zelfs één. Bij lage ademfrequenties zullen er ziektes verdwijnen uit je lichaam. Wetenschappelijk is er aangetoond dat je meer dan 300 ziektes kunt genezen door bewust te trainen met ademhaling. Hieronder zie je een greep uit allergieën, ziektes en disbalansen die je kunt aanpakken.

ademhalingsklachten voorkomen is beter dan genezen
Scroll naar top

download*

Dé magische tips om je middenrif los te maken

Loes Knaapen: ongekend dat je dit GRATIS weggeeft!

*Als dank ontvang je maandelijks mijn nieuwsbrief.

energie en balans door een gezonde ademhaling
Mis mijn nieuwsbrief niet