Hyperventilatie | B-Mind

Hyperventilatie Is Geen Ziekte

Hyperventilatie

Als je ademfrequentie in rust meer is dan 24 dan heb je medisch gezien hyperventilatie

Je ademfrequentie is veel te hoog

Er komt een deelnemer binnen met grote ogen, snakkend naar lucht. Paniek in haar ogen. Ze weet niet waar ze het zoeken moet. Ik ga naast haar zitten, ze snakt naar lucht. Haar ademfrequentie is hoger dan 24 (lees hier meer over ademfrequentie). Ze zit in een acute hyperventilatie. Dat is een heftige ervaring met lichaamsverschijnselen die heel naar kunnen zijn. Je ademt snel terwijl je kortademigheid ervaart en zo benauwd bent, je krijgt pijn op de borst en krijgt angstige gedachten dat er iets mis is met je hart. Wat er gebeurt is, dat je niet meer normaal ademhaalt en te kleine hele oppervlakkige ademteugen neemt. Je krijgt zoveel zuurstof oppervlakkig binnen, of juist te grote diepe teugen, dat je er licht van wordt in je hoofd, je tintelingen voelt in armen en kramp in je kaak. We ademen dus we leven, en gelukkig gaat dat vanzelf. Als je de controle kwijt bent en je ademhaling heeft controle over jou, dan heeft dat op zowel lichamelijk als geestelijk vlak een negatieve uitwerking.

Hyperventilatie betekent letterlijk te veel ademen.

Terwijl je tijdens hyperventilatie juist een gevoel van kortademigheid ervaart. Je ademhaling zit hoog en de buikademhaling die gezond is, is verdwenen. Het is een vorm van verkeerd ademen en veel mensen hebben daar last van. En het gekke is dat veel mensen het niet eens weten dat ze hyperventileren.

De vrouw hierboven beschreven had een acute hyperventilatie, terwijl er heel veel mensen zijn die een chronische hyperventilatie hebben. Het probleem is dat veel mensen op deze manier ademhalen en wat gevolgen heeft voor je gezondheid. In mijn trainingen herken ik de deelnemers die snel ademen aan een borstademhaling. Ze houden hun buikspieren gespannen (stress response) en ademen hoog in hun borst. Op den duur krijg je hierdoor een ademhaling die net andersom lijkt te gaan (je buik gaat naar binnen als je inademt en naar buiten als je uitademt).
Langdurig verkeerd ademhalen heeft bijvoorbeeld invloed op je bloeddruk, die gaat omhoog, spieren spannen zich aan, voornamelijk in je nek en schouders, je hartslag gaat omhoog.

Door de snelle ademhaling gaat de gasuitwisseling in je lichaam niet goed (zuurstof opname en koolstofdioxide afgifte gaan niet op de juiste manier). Er komt te weinig zuurstof op de juiste plekken in je lichaam en de afvalstoffen hopen zich op in je lichaam, omdat ze de kans niet krijgen om uit te ademen. Op het eerste gezicht lijkt dit tegenstrijdig (ik adem toch juist snel). Echter als je de fysiologie achter hyperventilatie snapt dan is zuurstof niet het probleem maar meer hoe je lichaam dit opneemt. Als je lang chronisch te snel ademt heeft dat gevolgen en kan allerlei ziektes veroorzaken.

De oorzaak van hyperventilatie ligt op verschillende gebieden en zijn met elkaar verbonden.

Door oorzaak kan te maken hebben met je mind. Als je bijvoorbeeld angstig bent, heeft dat invloed op de frequentie, dan gaat je stressniveau omhoog. Langdurige stress is heel ongezond en kan moeilijk te doorbreken zijn. Naast het feit dat je bij stress allerlei hormonen loslaat in je lijf, bijvoorbeeld het stress hormoon adrenaline, heeft het invloed op het fysiek mechanische gedeelte van het ademhalingsapparaat. Wat bestaat uit belangrijke onderdelen. Spieren verkrampen, zoals bijvoorbeeld je middenrif (diafragma). De belangrijkste en meest krachtig ademspier. Als deze zijn werk niet goed kan doen, omdat het bijvoorbeeld gewoon vast zit is het niet goed mogelijk om een gezonde ademteug te nemen. Zo is dit een cirkeltje van mind, fysiek en de ademhaling zelf.

Maar hoe kan je dat doorbreken? Allereerst is het belangrijk dat je bewust wordt hoe bij jou je ademhaling gaat. Doe onderstaande oefening maar eens.

Oefening: wat gebeurt er met je ademhaling?

Ga maar eens op de grond liggen met je knieën omhoog op de bank of stoel en dan met een boek op je buik van je favoriete schrijver, weet je wel zo’n dik boek, en dan luisteren naar je lichaam.

  • Wat gebeurt er nu tijdens mijn ademhaling?
  • Concentreer je op het gewicht van het boek en adem daar naartoe
  • Lukt het om door te ademen naar je buik bij inademing?
  • Hoe snel gaat je ademhaling?
  • Voel je ergens verkrampte spieren, ben je benauwd?

Zo kan je bijvoorbeeld achterhalen of je chronische hyperventilatie hebt.

Als je bewust wordt van je ademhaling en daar regelmatig mee oefent kan je jezelf weer leren opnieuw adem te halen. Hoe gek klinkt dat? Opnieuw leren ademhalen. Dat gaat toch vanzelf? Ja dat klopt, maar een juiste ademhaling is niet vanzelfsprekend en te veel mensen hebben daar last van. Door de juiste ademhaling te oefenen kun je je o.a. weer fitter gaan voelen, beter gaan slapen en bewuster gaan leven, zodat je stress kan afnemen. Er is zoveel winst te behalen met de juiste ademhaling.
Als je ziet dat ernstige zieke mensen die in ziekenhuis liggen op de intensive care, door hun ziekte heftiger en sneller gaan ademhalen om hun ziekte te compenseren. Hoe zou het dan zijn als door ademhaling ziekte en ongemakken kan verlichten of zelfs beter kan maken, door weer naar de juiste ademhaling terug te gaan?

Scroll naar top

download*

Dé magische tips om je middenrif los te maken

Loes Knaapen: ongekend dat je dit GRATIS weggeeft!

*Als dank ontvang je maandelijks mijn nieuwsbrief.

energie en balans door een gezonde ademhaling
Mis mijn nieuwsbrief niet