Het verband tussen gapen en chronische hyperventilatie | B-Mind

Het verband tussen gapen en chronische hyperventilatie

Gapen, dat doe je toch alleen wanneer je moe bent of je je verveelt? Maar gaap je vaak terwijl je niet eens vermoeid bent, dan is er meestal iets anders aan de hand. Het kan dan best zo zijn dat je ademhaling verstoord is en je last hebt van chronische hyperventilatie. 

Waarom gapen we eigenlijk?

Gemiddeld genomen gapen we ongeveer 10-15 keer per dag. Wij zijn niet de enige soort die gapen, dieren doen het ook. Gapen kan zelfs besmettelijk zijn. Als je gaapt in een groep wordt dit geassocieerd met een gevoel van veiligheid en ontspannenheid. Meestal gaap je sneller wanneer een bekende gaapt, bij onbekende mensen kan dit soms nog op zich laten wachten.

Voorheen werd gapen gezien als een natuurlijke manier om extra zuurstof naar je hersenen te sturen. Dit is echter niet het geval. De exacte reden van gapen is nog een discussie onder de wetenschappers, echter is er tegenwoordig een nieuwe theorie die aantoont dat gapen onze hersenen met een halve graad kan laten afkoelen. Er is zelfs aangetoond dat embryo’s gapen in de baarmoeder, dit doen ze ter ontwikkeling van hun hersenen.

Daarnaast markeert gapen een overgang in het autonoom zenuwstelsel. De diepe in- en uitademing tijdens gapen zorgt voor een overgang van het sympathisch (Fight, Flight) naar het parasympatisch (Rest, Digest) zenuwstelsel. Dit is een reden waarom je een gaap niet wilt onderdrukken. Hierdoor wordt er vaak gegaapt bij yin ademtechnieken waar ademtrek een rol speelt. Deze ademtechnieken stimuleren namelijk het parasympatisch zenuwstelsel. Het parasympatische zenuwstelsel wordt gestimuleerd bij 5-6 ademhalingen per minuut. Het sympatische zenuwstelsel wordt vanaf 9 of meer ademhalingen gestimuleerd.  De volgende keer dat je moet gapen is het handig om er even stil bij te staan. Gaap je omdat je vermoeid bent of iemand in de buurt gaapt? Dan is het meestal geen probleem. Maar gaap je vanuit een benauwd gevoel op het moment dat je veel stress ervaart of hebt ervaren? Dan is het een teken van je lichaam om rustiger aan te doen. Je lichaam is namelijk instinctief bezig om je te laten ontspannen.

Verstoorde ademhaling

Terug naar het verband tussen gapen en chronische hyperventilatie. Om dit zo makkelijk mogelijk uit te leggen, leggen we eerst uit wat gapen überhaupt is. Wanneer je een gaap voelt opkomen, open je je mond wagenwijd en adem je diep in door je mond. Door reflexen worden er verschillende spieren aangespannen.

Daarnaast opent de buis van Eustachius (dat is de buis die het middenoor met de keelholte verbindt) wat ervoor zorgt dat de druk in het middenoor gelijk wordt getrokken met zijn omgeving. Bijvoorbeeld wanneer je stijgt of daalt in een vliegtuig. Vervolgens adem je weer uit.

Het is essentieel om een optimale gaswisseling (uitwisseling O2, CO2) te hebben. Als je inademt, dan adem je lucht in waarvan een deel zuurstof is. Deze zuurstof belandt in je longen en reist via de bronchiën richting de longblaasjes. Via de longblaasjes neemt de rode bloedcel de zuurstof op door het aan hemoglobine te binden. 

De rode bloedcellen met zuurstof reizen vervolgens door je bloedbaan naar de cellen van je weefsels (organen en spieren bijvoorbeeld). Daar wordt de zuurstof opgenomen en gebruikt bij het proces om energie te op te wekken. Echter om opgenomen te worden is er CO2 nodig. Een rode bloedcel kan namelijk alleen zuurstof afgeven als er CO2 voor in de plaats komt. Er moet dus een uitwisseling plaatsvinden. Vervolgens bindt de CO2 aan de rode bloedcel, waarna de CO2 wordt uitgeademd. Dit wordt de gaswisseling genoemd. 

Gaap je omdat je vermoeid bent of iemand in de buurt gaapt? Dan is het meestal geen probleem. Maar gaap je vanuit een benauwd gevoel op het moment dat je veel stress ervaart of hebt ervaren? Dan is het een teken van je lichaam om rustiger aan te doen.

Onderzoek toont aan dat er veel mensen zijn met een ongezonde manier van ademhalen. Dit resulteert in een verstoorde gaswisseling. Een optimaal aantal ademhalingen per minuut is zes keer. Hyperventilatie is 24 ademhalingen per minuut. Het komt vaak voor dat men te snel en te diep ademhaalt. 

Volgens Buteyko spreek je dan van chronische hyperventilatie. Wanneer je te vaak en snel ademhaalt, stimuleer je het sympatische zenuwstelsel en ontstaat er een tekort aan CO2 en daarmee zuurstof. Alle CO2 wordt namelijk in grote hoeveelheden uitgeademd. 

Door middel van gapen probeert je lichaam dus instinctief aan meer zuurstof te komen. Maar wanneer de rode bloedcellen, die de zuurstof vervoeren, de zuurstof niet kunnen afgeven aan de cellen door een tekort aan CO2, ontstaat er een tekort aan zuurstof in het lichaam. 

Dit zuurstoftekort zorgt voor vele problemen. Denk aan een te hoge bloeddruk, astma, eczeem of chronische verkoudheid. Een orgaan wat onvoldoende zuurstof binnenkrijgt kan niet optimaal functioneren. Er is letterlijk geen energie om het werk te kunnen doen. Dit heeft grote nadelige gevolgen voor je energiepeil, weerstand en emoties. 

Hoe nu verder?

Chronische hyperventilatie is een van de verschillende soorten van een verstoorde ademhaling. De ademhaling is een relatief nieuwe wetenschap. Hierdoor is er weinig besef van de desastreuze gevolgen van een ongezonde ademhaling op ons lichaam. Ademhaling is namelijk dé dirigent die ervoor zorgt dat je lichaam optimaal kan functioneren.
Chronische hyperventilatie is een vicieuze cirkel. Je lichaam wilt instinctief extra zuurstof opnemen, maar door het vele en snelle ademhalen is de gaswisseling volledig verstoord.

Vaker moeten gapen is een indicatie dat je lichaam in chronische hyperventilatie verkeert. Je lichaam heeft een ‘tekort’ aan zuurstof en wil dit tekort aanvullen door te gapen. Op dit moment is het goed om je bewust te worden van de diepte en frequentie van je ademhaling. Het is aan te raden de ademhaling vervolgens te verlagen. 

Om je lichaam uit de chronische hyperventilatie te krijgen kan de B-Mind ademtechniek ingezet worden. Dit is een Yin ademtechniek die ademtrek oproept. Hierdoor ontwikkel je een tolerantie voor CO2. Binnen 6 tot 8 weken zal de autonome ademhaling vertragen. Hierdoor kan het lichaam een grotere opbouw van CO2 aan. Dit betekent dat er weer een optimale gaswisseling zal ontstaan. 

Dit heeft als gevolg dat het lichaam minder zal willen gapen, omdat er een optimale balans is tussen O2 en CO2. Daarnaast zal het energieniveau stijgen en de slaap verbeteren. Doordat de autonome ademhaling vertraagd zal het sympathische zenuwstelsel minder snel gestimuleerd worden, waardoor het lichaam minder stress te verduren zal hebben. Dit brengt op de langere termijn verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee!

Wil je hier nog meer over weten? Kijk dan naar de online workshops die wij aanbieden en laat je verbazen over de kracht van je eigen ademhaling. 

Scroll naar top

download*

Dé magische tips om je middenrif los te maken

Loes Knaapen: ongekend dat je dit GRATIS weggeeft!

*Als dank ontvang je maandelijks mijn nieuwsbrief.

energie en balans door een gezonde ademhaling
Mis mijn nieuwsbrief niet