Kan ik mindfulness gebruiken om mijn werkdruk te verlagen? - B-Mind

Kan ik mindfulness gebruiken om mijn werkdruk te verlagen?

Ik ben geprikkeld, gejaagd, voel geen rust meer, mis focus, voel me rot. Hoe kom ik hier uit?

Stap 1
Inzicht: benoemen dat je werkdruk en werkstress ervaart. Bv. toegeven dat je geleefd wordt, je gejaagd bent, slechte concentratie hebt, moeite hebt om de balans werk – prive goed te houden etc.
Acceptatie van de situatie zoals deze is kan al verlichting geven. Hieruit volgt de keuze of je dit wilt of kunt gaan veranderen.
Het is vaak verleidelijk om te gaan wijzen naar externe factoren of mensen die dit bij jou veroorzaken.

Stap 2
Verander: kritisch naar jezelf willen kijken en keuzes maken. Wat kun je zelf veranderen? Wat is binnen je cirkel van invloed en wat ligt er buiten? Besef ook wat stress met je lichaam doet… Ontwikkel een nieuw besef van evenwicht.
Kritisch naar jezelf kijken kan weer een andere vorm van stress opwekken. Wie naar het kasteel wil moet door de sloot… ben je hiervan bewust.
Meestal is het zetten van een stap achteruit de voorbereiding van het zetten van 2 stappen vooruit…..

Stap 3
Veranker.
Tips:

  • Hanteer STOP momenten en pauzes. Houd feeling met je lichaam. Zie ook: de 3A check.
  • Werk in Zen modes. Doe alles met 100% aandacht. Gebruik je volle aandacht en bewustzijn bij het uitvoeren van een taak. Blijf in het hier en nu. Je leert hierdoor focussen en dit zal resulteren in meer rust in je lichaam
  • Gebruik ademoefeningen en meditatie om de zaag scherp te houden (quote van Stephen Covey)
  • Blijf glimlachen. Geef jezelf een inwendige glimlach van oor tot oor.
  • Maak gebruik van zaken zoals Getting Things Done (David Allen). Zie ook: Getting Things Done in 7 stappen
  • Kun je zaken delegeren? Zijn er nieuwe afspraken te maken?
Mis mijn nieuwsbrief niet