KI ademhaling

SeizaAdemhalingsmeditaties worden vaak gezien als de ‘moeder’ der ontspanningstechnieken. Vanuit een oosters perspectief gezien maakt Prana, Chi, Ki ook wel de universele levenskracht of energie genoemd een essentieel deel van zuurstof en dus van onze ademhaling uit. D.m.v. het beoefenen van ademhalingstechnieken en meditaties kunnen we leren de subtiele energieën in ons lichaam onder controle te krijgen met als uiteindelijk doel volledige controle over onze geest.

KI Ademhalingsoefening:
Als basishouding voor deze oefening beeld je je in dat er 3 ballen op elkaar staan (hoofd, borst en bekken). De ballen moeten bij uitvoeren van deze oefening (denkbeeldig) steeds recht op elkaar staan.
Zorg dat je bij deze oefening steeds geleidelijk in en uit ademt. Je kunt deze oefening uitvoeren op een stoel of vanuit de Seiza zit. Zoek de grens op maar blijf de controle houden. Je focus moet laag zijn bij het Elixer punt (+/-2 cm onder je navel). Als je de focus loslaat zal je merken dat je de controle kwijtraakt en niet meer geleidelijk in of uit ademt (ademhappen).

  • 1. Vanuit een rechte rug positie adem je 5-tellen gelijkmatig in
  • 2. Houd je adem vervolgens 5 seconden vast
  • 3. Adem vervolgens 3 seconden uit en buig bij de laatste 2 seconden voorover terwijl je de ballen denkbeeldig op elkaar houdt. De beweging naar voren zorgt voor het leegdrukken van de longen.
  • 4. Vervolgens adem je 3 seconden in terwijl je nog steeds voorovergebogen zit. De laatste 2 seconden kom je overeind waarbij deze beweging helpt om nog extra lucht aan te zuigen.
  • 5. Dit houd je nu weer 5 seconden vast.
  • 6. Je ademt nu weer uit zoals beschreven bij 3

Doe deze cyclus min 15 minuten en bouw de tijd van 5 seconden uit naar 20 seconden. Zelfs 40 seconden is mogelijk (40 seconden in, 40 seconden vasthouden en 40 seconden uitademen). Deze oefening zorgt ervoor dat je ademhaling gereset wordt en je impuls om te ademen verlengd wordt. Spiritueel gezien bouwt het herhaaldelijk doen van deze oefening KI op in je lichaam. Je zult merken dat je het snel warm gaat krijgen wat duid op activatie van ontspanningsmechanisme in je lichaam en opbouw van kracht. Blijf deze oefening gecontroleerd doen en houd de focus laag. Zolang je focus hebt bij de oefening en het ademen, zul je merken dat je steeds langer de adem kan vasthouden en de inademing en uitademing geleidelijk kan verlengen.