3A check: STOP

STOPWat is een 3A check?
Het is een microbreak ofwel een APK voor je lichaam. Het is een ‘STOP’ voor alles waar je mee bezig bent. Het effect wordt ook versterkt door letterlijk in jezelf ‘STOP’ te zeggen. Het is een korte check voor je balans en een pauze om rust te creëren.

Neem even de tijd om je het volgende af te vragen:

  • Hoe is mijn ademhaling?
  • Hoe voel ik me?
  • Neem ik wel genoeg rust of staat mijn meter in het rood/oranje?
  • Wat ervaar ik (zintuigen)?

Laten we het de 3A check noemen:

  • Adem
  • Aarden
  • Aandacht

Ademhaling: waar zit je ademhaling (buik, borst). Adem je gelijkmatig, snel, kort etc. Observeer dit en zorg dat je ademhaling in je buik zit. Je ademhaling moet laag zijn en rond de 5 sec in en 5 sec uit is ideaal voor je lichaam.
Aarden: richt je aandacht volledig op je voeten. Voel je voeten en visualiseer dat ze stevig in de grond staan en dat er wortels uit je voeten de grond in groeien).
Aandacht: in het hier en nu zijn, bewust zijn van de ruimte die je inneemt. Bewust zijn van je triggers en even kort de zintuigen observeren (nalopen).

Met deze oefening krijg je onder andere meer controle op je triggers die je zintuigen continue prikkelen (continue onbewuste informatie flow). Je trekt even aan de rem en krijgt meer inzicht in je eigen proces.
Je gaat waarnemen wanneer in een negatieve flow zit en hoe je lichaam hier op reageert.

Neem kort de tijd om de 3A check een aantal keren per dag te doen, of op het moment dat je je gespannen voelt en er stress ontstaat. Je kunt stress hier eenvoudig mee reduceren en ben je beter instaat om de batterij op min 80% houden.

Lees ook: Stress Beleving

Je kunt dit altijd toepassen!
Zorg dat je hier creatief in bent. Het mooiste is het om de trigger voor de 3A check te verbinden aan zaken die voor jou stress oproepen. Op het moment dat deze situatie zich voordoet voer je automatisch deze check uit.
Denk bijvoorbeeld aan zaken als:

  • ontstaan of voordoen van angst
  • wachten zoals stilstaan voor een stoplicht, in de rij bij de kassa, trage PC etc
  • slecht timemanagement (niet halen van een meeting, afspraak, deadline etc)

Nogmaals, ben creatief in het toepassen. Als het je niet lukt om de situatie te linken aan het uitvoeren van de check zorg dan voor externe triggers:

  • outlook meeting
  • meeting in je telefoon
  • kookwekker
  • vraag of je moeder enkele keren per dag belt (of werkt dit averechts) 😉
  • apps etc

Zelf heb ik veel baat gehad bij programma’s als: Workrave

Ook hier is mindset weer belangrijk.
Just DO IT!