De ademhaling

What we call ‘I’ is just a swinging door, which moves when we inhale and when we exhale. ~Shunryu Suzuki


De twee belangrijkste dingen voor de mens zijn zuurstof en water (voeding volgt pas hierna)….

Ademhaling is leven. Je kunt over de ademhaling denken alsof het een draad is of een keten die alle gebeurtenissen in uw leven schakelt en verbindt, van de geboorte, het begin, tot de dood, het einde. De ademhaling is er altijd ieder moment, bewegend als een rivier.

Heb je ooit opgemerkt hoe de ademhaling verandert met jouw stemming – kort en diep als we gespannen of boos zijn, sneller als we opgewonden zijn, langzaam en vol als we gelukkig zijn en bijna verdwijnend als we bang zijn? Het is altijd bij ons. Het kan gebruikt worden als een gereedschap, als een anker, om stabiliteit in lichaam en geest te brengen, als we kiezen om ons ervan bewust te worden. We kunnen onze aandacht erop richten, op ieder moment gedurende het alledaagse leven.

Meestal zijn we niet in contact met onze ademhaling – het is er gewoon, we hebben er geen aandacht voor. Dus, een van de eerste dingen die we doen bij bewust-zijn en aandacht-training, is er meer bewust van te worden. We merken op hoe de ademhaling verandert met onze stemming, onze gedachten, onze lichaamsbewegingen. We hoeven de ademhaling niet te controleren. Merk hem gewoon op en leer hem kennen, als een vriend. Alles wat nodig is, is observeren, kijken, en de ademhaling ervaren met interesse, op een ontspannen manier.

Door te oefenen worden we ons meer bewust van onze ademhaling. We kunnen het gebruiken om ons bewustzijn te richten op verschillende aspecten van het leven. Bijv. om gespannen spieren te ontspannen, of om te focussen op een situatie die aandacht vereist. Ademhaling kan ook gebruikt worden om te helpen omgaan met pijn, boosheid of de stress van het dagelijkse leven.

Bron: SeeTrue

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *