Vuurademhaling – Kapalabhati

“The ocean, it takes your breath away. Especially if you’re under water.” 😉



B-Mind-vuurademhalingKapalabhati is een ademhalingstechniek uit de kundalini yoga (de hatha yoga kent ook een variant), die ook wel vuurademhaling wordt genoemd. ‘Kapala’ wil zeggen schaal of schedel; ‘bhati’ betekent licht of stralen, met andere woorden dat wat verlichting brengt. Van deze ademhalingstechniek wordt beweerd, dat ze het lichaam reinigt door het prikkelen van de afscheidingsmechanismen van het lichaam.


Bij de uitademing worden de buikspieren plotseling ingetrokken, waardoor het middenrif omhoogkomt en de lucht uit de longen wordt geperst. De uitademing is langer dan de inademing en is daarnaast passiever en stil. Bij de inademing worden de spieren krachtig ontspannen, waardoor er lucht in de longen kan stromen. De inademing gebeurt kort, actief en is goed hoorbaar.

Bij kapalabhati wordt er gebruikgemaakt van de middenrifademhaling, ofwel gebruikmaking van het middenrif en niet van de borstkas. Kapalabhati wordt in de regel met een duidelijke nadruk op de uitademing uitgeoefend: deze is krachtig en actief, terwijl de inademing passief en reagerend blijft. De uitademing gebeurt in deze oefening door een krachtvol intrekken van het buikoppervlakte naar binnen. Deze ademhaling wordt in een snel ritme meerdere keren kort, snel en sterk achter elkaar herhaald. Hierbij worden de longen als pomp gebruikt. Hierbij wordt zoveel druk gecreëerd, dat de lucht slijm en smeer uit de longen via de neusgaten naar buiten brengt. Er wordt tussen korte, explosieve inademingen en een lichtelijk langere passieve uitademing gewisseld, waarbij de vuisten als drukmiddel op de buik staan geplaatst.

Kapalabhati is een krachtige ademtechniek om te ontspannen omdat het gevoel ontstaat dat het hoofd leeg wordt en de vloed aan gedachten onderbroken wordt. Gezien de drukontwikkeling, moet er voorzichtig omgegaan worden met deze techniek. Bijvoorbeeld door te beginnen met langzame oefeningen.

Deze ademhaling spreekt zowel het parasympatisch zenuwstelsel als het orthosympatisch zenuwstelsel aan en heeft een positieve impact op je hormoonhuishouding. Het immuunsysteem wordt hier als het ware door getriggerd en verbetert. Laat nu net je gezondheid beginnen bij je immuunsysteem….

Oefening eerste ronde:

  • Adem 2x rustig in en uit;
  • Adem in en houdt de positie van je ribben en borst vast op het punt van de maximale inademing;
  • Adem uit en trek je buik krachtig in (terwijl je borst uitgezet blijft);
  • Herhaal dit 20x terwijl je een gelijkmatig ritme blijft hanteren en meer nadruk legt op de krachtige uitademing; de inademing gaat als het ware vanzelf;
  • Adem na de 20x volledig in;
  • Wacht met uitademen (na de inademing) zolang als comfortabel voor je is;
  • Adem dan langzaam uit;

Voer dit 3 rondes uit. Je kunt het aantal herhalingen van 20x bij iedere ronde iets opvoeren (zolang het goed voelt).

Deze ademhalingsoefening moet voorzichtig worden opgebouwd. Indien er geforceerd en te snel geademd wordt kan deze ademhaling gevaarlijk zijn. Een variant van deze ademhaling is de Retentie Ademhaling van de Wim Hof Methode

Bron:

2 thoughts on “Vuurademhaling – Kapalabhati”

  1. Hoi, drie dagen had ik de vuurademhaling 20 minuten liggend gedaan. Opeens ben ik gaan menstrueren. Terwijl dat pas twee weken geleden was. Heb jij enig idee of dit opgewekt is door de vuurademhaling?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *