Anti depressie cocktail

Let food be thy medicine and medicine be thy food. ~Hippocrates


Drie tips voor het voorkomen, beheersen en oplossen van depressies:
Bmind-Depression-HappyHoursTip 1: Zorg voor voldoende nachtrust. Slaap gemiddeld 8 uur per nacht. Indien je slecht slaapt is het een goede gewoonte om je hoofd ‘leeg te maken’ (lees: mediteer) voordat je gaat slapen. 15 minuten ontspannen voor je gaat slapen (TV kijken is dus geen ontspanning) betaal je effort vaak met 200% rendement uit. Als je niet weet hoe je moet mediteren of als je dit lastig vindt kan het aan te bevelen zijn om een training hierin te volgen of om je aan te sluiten bij een meditatiegroep. Wekelijks mediteren of leer mediteren in 1 dag.


Tip 2: Mindfulness. Twintig procent van de volwassenen raakt op enig moment in hun leven ernstig depressief. Depressie brengt zowel biologische veranderingen in de werking van de hersenen teweeg als psychologische veranderingen – de manier waarop we denken en voelen. Mindfulness werkt met het veranderen van de mentale patronen die vaak al heel lang een rol spelen. Ze kunnen een gewoonte zijn geworden. Met een training en veel oefenen kunnen we ze veranderen zodat we depressies kunnen voorkomen en het ‘hoofd’ kunnen bieden. Bron: Segal, Williams en Teasdale – Mindfulness Cognitieve Therapie. Mindfulness training

Tip 3: Voeding. Mindfulness en een goede nachtrust is dus een goede basis om depressies te voorkomen. Naast de ‘Mind’ is er ook de ‘Body’ en voedsel is hierbij uitermate belangrijk. Belangrijke en zeer aan te raden producten die je dagelijks kunt eten zijn:

  • Eet iedere dag rauwe cacaobonen. Je kunt deze kopen bij de natuurwinkels. Je mag hiervan 8 bonen (ongeveer 11 gram) per dag eten en dit is ook gelijk het optimum. Cacao zorgt ervoor dat je hormoonhuishouding zoals serotonine, dophamine en endorfine wordt gestimuleerd waardoor je je beter gaat voelen. Tevens gaat je bloeddruk omlaag. Rauwe Cacao is voor veel mensen bitter (sommigen vinden het al meteen heerlijk). Je leert de smaak echter vanzelf waarderen als je ze langere tijd gebruikt. Je kunt overigens ook Cacaosnippers kopen die je bv te samen met je ontbijt kunt eten. Bron: Chris Verburg – Voedsel Zandloper
  • Gebruik veel olijfolie. Dit stimuleert het herstel van cellen en verbetert de connecties in je hersenen. Zelf doe ik iedere ochtend in mijn havermout olijfolie te samen met Kurkuma en kokosolie. Je kunt ook olijfolie smeren op brood en natuurlijk in salades etc. Bakken met olijfolie is weer minder aan te raden omdat het verhitten van de olie de goede eigenschappen juist weer tenietdoet. Bron: Chris Verburg – Voedsel Zandloper
  • Bmind-Depressie verminderen-CashewnotenEet iedere dag een handjevol cashewnoten. Noten in het algemeen zijn goed voor je mentale en emotionele gezondheid. Cashewnoten bevatten daarnaast veel magnesium en dit is nu de stof die een goede blokker is voor depressie. ~ 2012 publicatie in Nutrition Journal. Door een handjevol cashewnoten te eten krijgt je tryptofaan (aminozuur) gehalte een enorme boost wat er weer voor zorgt dat je angstgevoelens omlaag gehaald worden en nog belangrijker, tryptofaan is de grondstof voor serotonine, een hele belangrijke neurotransmitter die verantwoordelijk is voor gevoelens zoals geluk, blijdschap en ontspanning.
  • Banaan eten, zorgt net als cashewnoten voor meer tryptofaan.. 1 banaan per dag zou ik aan het lijstje willen toevoegen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *