B-Mind Ademhaling

B-Mind Ademhaling

“Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat 1 minuut borstademhaling net zo veel energie kost als een gewicht van zestig kilo boven je hoofd liften.” ~ Ingrid Del Ferro

“Observeer je ademhaling met de intentie dat deze mag zijn zoals hij is.” ~Vipassana
“Ongeveer 85% van de wereldbevolking ademt op een verkeerde manier.” ~Ingrid Del Ferro
“Er zijn twee dingen belangrijk: ademhaling en water” ~ Tony Robbins

Verbeter je weerstand, je gezondheid, verminder stress, slaap weer beter, verhoog je welbevinden, leef langer en kom weer in balans door ademhaling!
Je ademhaling is 1 op 1 gekoppeld met je hormonale stelsel en werkt als het gaspedaal van je lichaam.

De B-Mind Breathing is laagdrempelig en is een krachtig product van kennis en inzichten mbt ademhaling. Het kort meermaals per dag beoefenen van deze ademhaling geeft snel en voelbaar resultaat.

OEFENING:

Stappen:
1. Neem nu even de tijd (bv 2 minuten) om zoveel detail als mogelijk tov de ademhaling waar te nemen:

  • Snelheid
  • Luchtverplaatsing
  • De weg die zuurstof/Co2 aflegt
  • Bewegen longen, buik etc

2. Verleg na de 2 minuten de focus naar je buik en kijk eens of je kunt waarnemen dat je buik bij de inademing omhoog en bij de uitademing omlaag gaat.

Tips:

  • Kijk eens of je je schouders ontspannen kunt houden
  • Adem in door je neus en uit door je mond
  • De uitademing voelt een beetje als het opblazen van een ballon – weliswaar minder intens –
  • Leg je hand op je buik om waar te nemen of je buik opkomt bij de inademing
  • Speciaal voor vrouwen: “geef jezelf duidelijk het commando dat je buik mag hangen; je hoeft niks vast te houden”. Als het niet lukt, weet dan dat de intentie het belangrijkste is
  • Als dit niet lukt… mogelijk zit je middenrif ‘vast’ (hier zijn weer andere oefeningen voor).

3. Kijk eens of je de inademing en uitademing naar 5 seconden IN en 5 seconden UIT kunt brengen.

Tips:

  • Zorg dat je de techniek van punt 3 blijft hanteren
  • Houd je focus zoveel als mogelijk bij de ademhaling
  • Een beetje ademnood (sneller of meer willen ademen) mag er zijn!
  • Kun je dit ook toelaten (het gevoel dat je sneller of meer wilt)?
  • Probeer de in- en uitademing langzaam en gelijkmatig te maken (voorkom horten en stoten)
  • Tuit je lippen een beetje bij de uitademing
  • Als 5 seconden niet lukt probeer dan 3 seconden

4. Houd na de uitademing (na de 5 seconden dat je uitademt) de adem 5 seconden vast. Je krijgt dan een ritme van 5-5-5. Concreet adem je nu 5 seconden IN, 5 seconden UIT en houd je 5 seconden VAST.

Tips:

    • Kijk eens of bovenstaande stappen lukken voordat je deze stap toevoegt
    • Blijf je adem laag en traag houden
    • Als je afdwaalt van de ademhaling, glimlach dan van binnen en breng met liefde de ademhaling terug

Als je start met B-Mind Breathing, begin dan altijd (al is het maar kort) bij stap 1!

Frequentie:
Kijk eens of je de B-Mind breathing, 3x per dag 5 minuten kunt toepassen en combineer de oefening met mindfulness en meditatie.

Wil jij ook inspiratie?

Blijf in balans, laat je inspireren en krijg krachtige oefeningen en tips. Geniet ook van ledenkorting! Deze nieuwsbrief lees je in 1 minuut en wil je niet missen.

Je bent succesvol toegevoegd!