Bodyscan

Meer in je lichaam en minder in je hoofd.



De Body Scan is een mindfulness meditatie die zijn oorsprong vindt in een inzicht meditatietechniek (Vipassana). Deze mindfulness meditatie helpt om beter contact te maken met je lichaam. Bij de mindfulness Body Scan scan je vanaf je kruin tot je tenen je lichaam. Je observeert plekken in je lichaam en neemt eventuele spanning waar. Als je spanning vindt dan span je aan en ontspan je of laat deze gewoon zijn. Door deze oefening word je je bewust van je houding, van spanning en van verschillende delen van je lichaam en van hindernissen (gedachten en gevoelens om deze oefening niet te willen doen, te stoppen etc). Kijk eens of je een goed moment kunt vinden om de Body Scan dagelijks te doen.
Een vast moment, vaste tijd en vaste plek helpen om meditaties makkelijker te integreren in je leven.

Luister deze Body Scan van B-MIND die 20 minuten duurt met als doel je bewust te worden van je gedachten en te ontspannen (weer de rust te vinden in je lichaam). Je kunt de Body Scan geheel volgen of op een gegeven moment zelf kiezen voor richting (zelf je lichaam scannen).

Tips voor de Body Scan:

  1. Ongeacht wat er gebeurt (bijv. als u in slaap valt, concentratie verliest, blijft denken over andere dingen of blijft focussen op het verkeerde stukje van het lichaam, of niets voelen), doe het gewoon! Dit zijn uw ervaringen van dit moment. Wees er gewoon bewust van.
  2. Als uw geest veel afdwaalt, merk dan gewoon de gedachten op (als passerende gebeurtenissen) en breng de geest dan rustig terug naar de Body Scan.
  3. Laat ideeën van “succes”, “falen”, “het werkelijk goed doen”, of “proberen het lichaam te zuiveren” varen. Dit is geen competitie. Het is geen vaardigheid waarvoor je moet strijden. De enige discipline die erbij betrokken is, is regelmatige en frequente oefening. Doe dit gewoon met een open en nieuwsgierige houding.
  4. Laat alle verwachtingen over wat de Body Scan met u zal doen gaan: Stel het voor als een zaadje dat u geplant heeft. Hoe meer u om het zaadje heen schept en ingrijpt, hoe minder het in staat is zich te ontwikkelen. Dus geef de Body Scan gewoon de goede omstandigheden – vrede en rust, regelmatige en voldoende oefening. Dat is alles. Hoe meer u probeert te beïnvloeden wat het voor u kan doen, hoe minder het dat zal doen.
  5. Probeer uw ervaring op ieder moment te benaderen met de houding: “oké, dat is gewoon de manier waarop dingen nu goed zijn”. Als u onplezierige gedachten, gevoelens of lichamelijke sensaties probeert te verdrijven, zullen de in de war sturende gevoelens u alleen afleiden van het doen van iets anders. Ben bewust, niet strevend, in het moment en accepteer dingen zoals ze zijn. Doe het gewoon.

Veel plezier met deze oefening.