Burnout bij studenten

Eén op de vier studenten kampt met een burnout!

Het leven is chaos.

Ervaren dat je deel uitmaakt van een groep gelijkgestemden is een belangrijke gezondheids- buffer

In een onderzoek van de Windesheim Hogeschool Zwolle dat uitgevoerd is onder ruim 3000 studenten, bleek dat één op de vier studenten kampt met burnout verschijnselen. Een op de vier! Uit een lezing die ik onlangs heb gegeven bij de Fontys Hogeschool in Eindhoven bleek voor mij hoe groot de behoefte naar handvaten en hulp is. Na mijn lezing kwamen bijna alle studenten mij persoonlijk bedanken voor de lezing. Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Is het een papierengeneratie (erg breekbaar) of is er meer aan de hand? Het volledige antwoord is niet eenvoudig, maar de samenvatting durf ik wel te geven. Want waar loopt de huidige jeugd (en eigenlijk wij allemaal) nu tegenaan? Wat speelt hen parten? Het is mijns inziens in vier concrete gebieden te verdelen:

  • De complexiteit en maakbaarheid van de maatschappij en de vele keuzes die er mogelijk zijn
  • De rol van social media en overvloed aan informatie. Digitale vrienden en afnemende verbindingen met dierbaren
  • De snelheid van de maatschappij en het gevoel van alles voor je 30e gerealiseerd te moeten hebben
  • Het gevoel geen fouten te mogen maken en de hoge verwachtingen van ouders, school etc.

De huidige jeugd bevindt zich in een chaotische wereld waarin ze zelf oplossingen mogen gaan vinden en filters mogen gaan aanbrengen. Ze leven in een maatschappij die gericht is op cognitieve kennis. Een leven dat ze steeds verder verwijderd van de natuur en waarbij ze massaal afstevenen op onbalans. Het goede nieuws is dat we de weegschaal met het juiste gewicht weer in balans kunnen brengen.

De vier beste strategieën die tegenwicht bieden vind je terug in het B-Mind ‘V’-model:

  • Voelen ipv denken. Hoe kun je voelen terug brengen in je leven? Kun je je ogen dichtdoen en beantwoorden waar je behoefte aan hebt? Kun je je hartslag voelen in al je organen? Leer weer contact te maken met je lichaam.
  • Verbinden met mensen. Geen digitale verbinding maar echte contacten. Sociale verbinding door vrienden, familie, sport, hobby’s en dierbaren. Het ervaren dat je deel uitmaakt van een groep gelijkgestemden is een belangrijke gezondheids- buffer. Het is ook mooi om eens te ervaren dat geven veel dankbaarder en waardevoller is dan nemen.
  • Vitaliteit. Hoe veel beweeg je op een dag? Slaap je goed? Krijg je voldoende goede vitaminen? Ga je de natuur in? In ons huidige leven kan alles online. TV on demand trekt ons de digitale wereld in. Zorg dat je voldoende offline bent, tijd besteedt aan jouw lichaam en buiten in de natuur vertoeft.
  • Vertragen. Rem de geest af door met je handen te werken of te mediteren. Een oer-activiteit uit te voeren zoals werken in de tuin, eten bereiden, zingen, dansen etc. Creëer weer eens fysieke dingen ipv digitaal de dag te beleven.
    B-Mind is volop in beweging en ik ben alweer bezig met mijn nieuwe boek.

Laat me door een berichtje weten of je benieuwd bent naar meer informatie over balans bij studenten. Of meld je aan bij mijn workshop over stress.