Hoe vaak adem jij nu?

Als je lichaam verandert, dan verandert je denken ~ Koen de Jong



Een (zeer) goede balans voor je lichaam is 5 keer inademen en 5 keer uitademen per minuut. Je organen krijgen dan voldoende zuurstof en je lichaam kan dan beter functioneren. Een ademhalingsfrequentie van 6 tot 8 per minuut (getelde inademingen) stimuleert de gezondheid al positief. Veel mensen ademen echter sneller; 10, 12, 14, 16 tot wel meer dan 20 x per minuut. Dit is vaak een gevolg (bewust of onbewust van stress) dit is niet alleen onprettig (wederom bewust of onbewust) maar ook nadelig voor je gezondheid.

Probeer de volgende oefening:

  • Adem rustig en ontspannen in door je neus
  • Adem uit door je neus en maak je ademhaling bewust iets langer (zolang het prettig voelt mag je de uitademing verder verlengen)
  • Pauzeer na de uitademing

Wat levert me dit…. deze oefening zorgt ervoor dat:

  • Het systeem in je lichaam dat stresshormonen afbreekt (parasympatisch zenuwstelsel) wordt geactiveerd;
  • Je meer bewust bent van je ademhaling;
  • Je prettiger gaat voelen;
  • Je gezondheid positief wordt gestimuleerd!

Doe jij al een ademhalingsoefening? Schrijf hieronder wat het jou brengt. Welke ademhalingsoefening werkt voor jou het beste?

Bron: Koen de Jong

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *