Hoe verhelp ik koude handen of voeten?

Koude handen en voeten, heb je er wel eens last van gehad? Ik krijg vaak deelnemers die om tips vragen. Het is een lastig probleem waarover op internet blijkbaar weinig bruikbare tips gegeven worden. Vaak eindigen blogs met tips over warme handschoenen of pittenzakjes. Tips die mijns inziens contraproductief zijn en de ‘kwaal’ alleen maar verergeren. In deze blog wil ik juist de oorzaak aanpakken in plaats van symptomen bestrijden.

Maar laat ik eens beginnen over hoe we koude ervaren. Klagen vrouwen vaker over koude dan mannen? Is dit stereotypisch gedrag of is dit fysiologisch?

Voor het geval je nieuwsgierig bent naar het antwoord… Het blijkt een feit te zijn dat vrouwen het eerder koud krijgen dan mannen. Vrouwen koelen sneller af dan mannen. Fysiologisch is dit te verklaren doordat bij vrouwen meer vet direct onder de huid zit. Zo is het binnenste van hun lichaam beter geïsoleerd en koelt de buitenkant eerder af.

Als je lichaam afkoelt zal het de belangrijke organen (je core) beschermen om deze te allen tijde op 37 graden te houden. Een belangrijk mechanisme dat je lichaam gebruikt is de bloedstroom naar je handen en voeten (extremiteiten) verminderen. Je vaten zullen vernauwen waardoor je extremiteiten zullen afkoelen (kouder zullen aanvoelen).

Nu is het hebben van koude handen niet typisch iets voor vrouwen maar statistisch hebben zij er dus wel meer last van. In mijn trainingen krijg ik vaak de vraag hoe je dit kunt verbeteren. Soms is het oplossen van koude handen een hardnekkig probleem. Mensen hebben vaak al van alles geprobeerd, van Reiki tot Acupunctuur. Soms is het ook een disbalans in het systeem zoals bijvoorbeeld een schildklier die niet goed werkt. Een andere oorzaak kan voeding zijn waarbij er een tekort of juist overschot is aan de juiste voedingsstoffen. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld meer last van koude handen als ik te weinig koolhydraten eet. Een te hoog stress niveau is in ieder geval één van de belangrijkste oorzaken. In mijn wekelijkse meditatiegroep gaan deelnemers vaak met warme handen naar huis (ze kwamen met koude handen). Om het rijtje aan te vullen kan een slechte fysieke houding (geen rechte rug) ook een boosdoener zijn. Wat het achterliggende probleem ook is, uit eigen ervaring blijkt echter dat er wel vaak iets te doen is aan koude handen!

Volg mijn 7 gouden tips en ervaar hoe je weer warme handen krijgt!

Tip 1: Doe de 10-10-10 training.
Voorbereiding: Maak 2 bakken, 1 gevuld met ijswater en de andere rond de 36 graden (net iets onder lichaamstemperatuur)

Oefening:
Doe 10 dagen lang, 10 minuten per dag, de volgende oefening:
– Stop 10 seconden lang je handen in de bak met ijswater
– Houd je handen vervolgens 10 seconden lang in de lucht
– Stop vervolgens je handen 10 seconden lang in de bak met 36 graden
– Herhaal dit gedurende 10 minuten

Tip 2: Check blokkades
Maak een afspraak met een goede Osteopaat! Osteopathie is een alternatieve geneeswijze, die van de veronderstelling uitgaat dat een verminderde beweeglijkheid van weefsels en structuren in het lichaam een nadelige invloed op de gezondheid heeft.

Een veelvoorkomende oorzaak bij koude handen is een blokkade in het lichaam. Een goede Osteopaat weet dit te doorbreken en kan, om maar een voorbeeld te noemen, je bijnieren weer correct laten werken. Als je lichaam te lang aan stress heeft blootgestaan kunnen je bijnieren zich gaan beschermen en in Jip en Janneke taal gezegd gaan ze zich inkapselen. Ik krijg geregeld terug van deelnemers dat een Osteopaat ze heeft kunnen helpen blokkades te doorbreken en dien ten gevolge de handen weer warm werden.

Tip 3: Train je hand en polsspieren

Oefening 1:
Om de dag oefenen met de handknijper:
– Stel de Kettler in op de juiste druk (begin licht)
– Houd je Kettler ingedrukt gedurende 2 seconden en laat los
– Herhaal dit 30x
– Doe drie sets



Oefening 2:
Om de andere dag oefenen met het oprollen van een gewichtje. Begin met een licht gewichtje (kan ook een half gevuld waterflesje zijn):
– Houd je armen gestrekt naar voren en rol het touw op terwijl je armen gesterkt blijven (rollen van je hand)
– Rol vervolgens met de omgekeerde beweging het touw weer af
– Herhaal dit 3x

Tip 4: Energetix bandjes
We staan de hele dag bloot aan straling. Straling is een breed begrip maar ik zal me beperken tot de elementen waar ik zelf een overtuiging en ervaring bij heb. Zo hebben we bijvoorbeeld vaak een smartphone in onze broekzak of dragen we een horloge met GPS. Het dragen van mijn Polar met GPS, alsmede het dragen van mijn smartphone in mijn broekzak hebben bijgedragen aan het geregeld hebben van koude handen.
De wet van overtuigen. Ik heb ooit in mijn training mogen aanschouwen dat witte vingers (gevoelloos) in 3 minuten verdwenen door een stabilisatie bandje (Energetix). Dit bandje werd door een andere deelnemer aangereikt. Dergelijke momenten werken voor mij enorm overtuigend (terwijl ik eigenlijk niet geloof in dit soort bandjes!)
Ik kan dit aanvullen met verbeterd herstel van mijn handen als ik vanuit extreme situaties mijn koude handen weer wil opwarmen.
ENERGETIX BANDJE KOPEN
Het bandje bevat drie magneetjes die elke ongeveer een sterkte hebben van 1200 Gaus en een dieptewerking van ongeveer 8 cm.

Tip 5: Mediteer
De kracht van een meditatie hoef ik je hopelijk niet uit te leggen. Als je echter nog onbekend bent met deze ‘materie’ nodig ik je graag uit bij een van mijn Masterclasses. Zie voor meer info: Masterclass Mediteren.

40 minuten per dag of twee keer 20 minuten mediteren per dag levert volgens Harvard (studies uit 2011 en 2012) het beste resultaat. Het leren mediteren heeft net als het starten met hardlopen tijd nodig, je bouwt het langzaam op. Als je meteen 20 km gaat rennen zit je zo weer op de bank met een blessure. Bij meditatie loop je geen blessure op maar als je meteen te lang en te intens gaat mediteren zal het direct tegen je werken, je ziet niet meteen resultaat, je mag en moet hard werken om niet ontmoedigd te raken. Langzaam opbouwen geeft het beste resultaat, laat je succes ervaren waardoor je meer gaat investeren en train je gradueel toe naar de 2x 20 minuten of 40 minuten.

Zelf ben ik een enorme fan van de Muse. Dit is kortgezegd een meditatieband die werkt op basis van biofeedback. Je krijgt hierdoor inzicht in de effectiviteit van je meditatie. Je begint met korte sessies en de band helpt je om inzicht te krijgen in de momenten en oefeningen die voor jou succesvol zijn.
Je kunt de Muse met 10% korting bestellen via MUSE BESTELLEN

Tip 6: Verbeter ademhaling

Doe 1x per dag de Wim Hof ademhaling
Doe 3x per dag de B-Mind Ademhaling (de oefening zit in de B-Mind app: B-MIND MINDFULNESS SUITE).

De Wim Hof ademhaling (mbt koude handen) heeft:
– een positief effect op het hormonale systeem (thermoregulatie en schildklier)
– een verbeterde energiehuishouding tot gevolg
– een grote impact op je stress niveau
– een groot effect op de microcirculatie in de extremiteiten

Het is niet aan te raden om de Wim Hof Ademhaling voor langere tijd vaker dan 1x per dag te doen omdat je het hormonale systeem kunt overbelasten.

Voeg aan de Wim Hof Ademhaling de B-Mind ademhaling toe.
3x per dag is een super aanvulling. De B-Mind ademhaling kun je zo vaak doen als je wilt. Net als de Wim Hof Methode heeft de B-Mind ademhaling een positief effect op je energie, geeft ook een verbetering van hormoonhuishouding en verlaging van stress. De kracht van de B-Mind ademhaling zit hem in het onderhouden van een laag stressniveau.

Het verlagen van je stressniveau door ademhaling of door mediatie is een weldaad voor je lichaam. Je ervaart dit niet alleen meteen maar het is ook meetbaar. Je hartslag en bloeddruk gaan vaak direct naar betere waarden na een oefening. Door het stressniveau te verlagen zal het bloed weer beter gaan stromen in je extremiteiten wat weer een positief effect heeft op het opwarmen van je handen en voeten!

Tip 7: Mentale oefening
Sturen van je adem en warmte door je handen of voeten.
De basis van deze oefening is het kunnen voelen en ervaren dat je adem (weliswaar virtueel) door je armen en handen gaat (of je voeten). Enige ervaring met mediteren kan helpen om deze oefening beter uit te voeren. Als ik bijvoorbeeld koude voeten heb in bed kan ik deze binnen 5 minuten warm maken met deze oefening. Ik visualiseer dat mijn ademhaling door mijn voeten naar buiten gaat en ook weer door mijn voeten naar binnen komt. Mijn voeten zijn als het ware een verlenging van mijn ademhaling geworden.
In meer extreme situaties zoals het oplopen van een berg in blote bast gebruik ik tevens vaak verbale ques zoals bv “handen warm”, ik herhaal dit dan als een soort mantra in mijn hoofd: “handen warm, handen warm, handen warm, handen warm….” You get he point. 😉
De mentale oefeningen kun je zo vaak doen als je wilt of wanneer het er toe doet….

Bovenstaande tips zijn vergaard in het opleiden en trainen van inmiddels meer dan 3000 deelnemers.

Ik hoor graag van je welke oefening gewerkt heeft en hoe het je vergaat! Op naar warme handen!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *