Mindfulness werkt!

Geluk zit niet in het veranderen van hoe je nu bent. Geluk zit in het ontspannen in hoe je nu bent.

Sara Lazar, neurowetenschapper aan Havard en zelf fanatiek mediteerster, deed onderzoek naar de werking van mindfulness. Het resultaat? Deze vorm van meditatie kan daadwerkelijk het brein veranderen!
Placebo-effect?
Meditatie als levenToen Sara een aantal jaar geleden met mindfulness begon, geloofde ze de praatjes van haar leraar dat het zou zorgen voor ‘meer empathie’ en ‘het openen van je hart’ verder niet. Het zal allemaal wel, dacht ze. Tot ze merkte dat de oefeningen haar inderdaad kalmer leken te maken. Ook werd ze beter in het handelen in moeilijke situaties, opener en meelevender. Sara’s interesse was gewekt: kwamen deze veranderingen echt door de meditatie of was het wellicht toch een placebo-effect?

Wetenschappelijk bewijs
Een literatuurstudie begon. Na het lezen van allerlei boeken vond Sara bewijs dat mindfulness inderdaad geassocieerd kan worden met gereduceerde stress, depressie, angst, pijn en slapeloosheid. Ook zou het de kwaliteit van het leven aantoonbaar verhogen. Ze besloot op nader onderzoek uit te gaan.
Testgroepen
BMIND_Mindfulness_MindBalance_any-ageUiteindelijk deed Sara twee onderzoeken, waarvan het eerste zich richtte op zowel een aantal ervaren mediteerders als een aantal mensen zonder ervaring. De resultaten waren opvallend: de eerste groep had een aantoonbaar grotere hersenmassa in de delen die draaien om het sentiment, geheugen en het maken van beslissingen dan de andere groep. Het tweede onderzoek richtte zich uitsluitend op mensen zonder meditatie-ervaring, die een mindfulness programma van acht weken moesten volgen. Ook hier was het resultaat spraakmakend: in de volume van het brein waren duidelijke veranderingen zichtbaar. Zo was er sprake van verdikking in de hersendelen die gaan over zelfreflectie, geheugen, empathie en emotionele regulering. Het deel dat gaat over angst en stress werd daarentegen juist kleiner.
Allemaal aan de meditatie?
Of we nu massaal moeten mediteren, valt echter te betwijfelen. Volgens Sara moet het worden vergeleken met een simpele oefening. Het kan wel degelijk de gezondheid verhogen en je helpen beter om te gaan met stress, maar soms zijn de resultaten matig en het helpt niet altijd voor iedereen.

Mindfulness zo goed als pil tegen depressie

LONDEN – Cognitieve therapie die is gebaseerd op mindfulness kan net zo goed helpen tegen terugkerende depressies als medicatie. Dat blijkt uit een onderzoek in het zuidwesten van Engeland, waarover The Guardian dinsdag publiceert.

Mindfulness is een manier om vooral aandacht aan het ‘nu’ te besteden. De therapie leert mensen om te erkennen dat negatieve gedachten en gevoelens zullen terugkomen, maar dat ze zich daardoor niet hoeven laten meeslepen. In plaats van zich daar steeds zorgen om te maken, kunnen ze leren het te accepteren en te voorkomen dat ze weer een depressie krijgen.

Voor het onderzoek werden 424 mensen gevolgd. De helft slikte twee jaar lang antidepressiva, zoals gebruikelijk is. De anderen volgden de therapie, zowel in groepsverband als individueel, en konden eerder zonder pillen.

Van de patiënten die mindfulness deden, kreeg 44 procent later weer een depressie, terwijl dat bij de groep die pillen slikte 47 procent was. Volgens de onderzoekers werkt mindfulness daardoor niet beter dan medicatie, maar is het vergelijkbaar.

Waarom het piekeren niet stopt?
Omdat je nog steeds de hoop hebt dat het gepieker
je zal helpen om greep te krijgen op iets.
Ofwel je probeert iets te vermijden,
ofwel je probeert iets te gewinnen.
Het piekeren houdt de belofte in van controle,
maar het antwoord ligt niet in controle,
het antwoord ligt in overgave. ~Erik van Zuydam

BMIND_kids_Mindbalance_meditate-kidsIn kleermakerszit op het bankje bij de zandbak zit een medemoeder met een glimlach op haar gezicht waar de Dalai Lama nog jaloers op zou zijn. De lentezon prikt door de wolken en streelt haar gezicht. Haar mondhoeken krullen nog wat verder omhoog.
Haar dochter is zoet aan het spelen en heeft ondertussen een groot assortiment zandtaartjes gemaakt. Ze bakt met een kalmte die ze van haar moeder moet hebben geërfd. Het plaatje zou zo gebruikt kunnen worden voor een thee-reclame: even een moment van een ontspanning.
Aan de andere kant van de zandbak arriveren mijn dochter en ik. Eerder een reclame voor maagzuurremmers: duidelijk een stuk minder ontspannen. De dag was bij ons dan ook niet bepaald harmonieus begonnen. Appelstroop in haren, een beker melk over tafel en één schoen die echt nergens meer te bekennen was. Echt nergens. Zelfs niet in de oven, want ook daar vinden we soms de vreemdste zaken.
Na te grote voeten in de te kleine schoenen van vorig jaar gepropt te hebben, raceten we naar school. En daar stonden we. Op een leeg schoolplein. Geen fietsen in het fietsenrek, alle lichten uit en de deur dicht. Studiedag. Klaaglijk briesend dat er geen enkele andere verdwaalde ouder te bekennen was en ik dus blijkbaar de enige onoplettende moeder was, zuchtte ik diep. Mijn dochter hield zich stil en wist niet goed hoe ze kijken moest. Toen onze blikken elkaar vonden, begonnen we hard te lachen. Maar m’n lach stierf snel weg: een bomvolle werkagenda stond vandaag op mij te wachten.
Naar de zandbak dan maar. Kan zij lekker spelen en ik een poging wagen om de stroom e-mails te bedwingen. Dochter voegt zich in de zandbakkerij en ik duik mijn smartphone in. Wanneer ik opzij kijk zie ik Dalai Lama nog steeds gelukzalig voor zich uitkijken. Voor haar geen smartphone. Zelfs niet voor een app, selfie of tweet. Ik ga verder met mijn mail en bel in voor een telefonische vergadering. Medemoeder mindful zit onbeweeglijk in kleermakerszit. Mijn dochter heeft duidelijk te kleine schoenen aan, maar het lijkt haar niet uit te maken. De rust die er heerst, wordt alleen door mij verstoord.
Waar ben ik mee bezig? Ik verlaat de telefonische vergadering zonder iets te zeggen, bel naar mijn werk en vraag of mijn collega al mijn afspraken wil afzeggen, er is iets dringends tussen gekomen. Ik zet mijn telefoon uit en draai mijn gezicht naar de zon.
De kleermakerszit is voor mij nog wat te hoog gegrepen. Maar de ontspanning komt al snel. De weg naar harmonie is nog lang, maar ik heb een eerste stap gezet


Overtuigd en wil je starten met een training?
Aanmelden

Bron: Telefgraaf

1 thought on “Mindfulness werkt!”

  1. Slapeloosheid expert

    Ik lees steeds meer over mindfulness. Ik wil het zelf ook uit gaan proberen. Volgens mij kan ik er veel baat bij hebben.
    Zelf heb ik al enige tijd last van depressie en ook slapeloosheid, maar ik vind het verschrikkelijk om pillen te slikken.
    Hopelijk is mindfulness voor mij de oplossing. Tot 7 september!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *