Mindfulness (MBSR / MBCT) in Eindhoven

Vrijheid is niet doen waar je van houdt, maar houden van wat je doet

Bmind-memo-audit
MBSR staat voor Mindfulness Based Stress Reduction oftewel een training in aandacht met als doel spanningsklachten te verminderen. In het nederlands: AGSR- Aandacht Gerichte Stress Reductie.
MBCT staat voor Mindfulness Based Cognitive Therapy. In het Nederlands wordt het vertaald als Aandachtgerichte Cognitieve Therapie. Het ontwikkelen van een andere houding tegenover (psychische) problemen.

  • Er zijn veel mindfulnesstrainers in Nederland en in de regio Eindhoven.
    Hoe maak je je keuze?




    • Lesdata op dinsdagavond: start 28 augustus (8 lessen)
    • Tijd: 20:00 – 22:00
    • Locatie: Cyclamenstraat 1 / Korenbloemstraat 33
    • Groepsgrootte: maximaal 12 personen
    • Kosten: 300 euro (voor 8 lessen van 2 uur
    • BONUS – inclusief B-MIND mindfulness suite app en werkboek
    • BONUS – inclusief meditatie lessen op woensdagavond gedurende de training!
    • BONUS – inclusief HEELWEEK boek (ter waarde van 19,95)
    Trainingen op locatie zijn ook mogelijk. Vraag naar de mogelijkheden: B-Mind.


    Spanning ontstaat omdat je denkt iets te moeten, ontspanning is gewoon zijn.

    Het is van belang dat je trainer een goede opleiding heeft. Het is een vrij beroep. Ik ben als trainer gecertificeerd door SeeTrue. Daarnaast ben ik al jaren opleider en trainer en heb ik een door de NOBCO gecertificeerde coachopleiding gevolgd.

    Tot zover de hygiëne… Iedere trainer neemt zijn eigen persoonlijkheid en visie mee in de training. Ik hou van humor en heb een open blik waarbij ik zowel de wetenschappelijke kant als de spirituele kant belicht. Ik predik altijd: neem klakkeloos mee maar niet klakkeloos aan. Ook geef ik altijd aan dat lachen mag. Naast het feit dat mindfulness fantastisch gedachtengoed is en een belangrijk tegenwicht is aan de snelheid, stress en drukte waar we allemaal mee te maken hebben, mag de training ook leuk zijn. Deelnemers die onze training gevolgd hebben geven aan dat ze meer lol hebben beleefd dan dat ze verwacht hadden en dat ze de training als een veilige en prettige omgeving hebben ervaren.
    Als je wilt kun je eerst even komen kennismaken om te checken of we een klik hebben.


    Dont ask what the world needs
    Rather ask what makes you come alive
    Then go ahead and do it

    De mindfulnesstrainingen zijn ontwikkeld binnen de (geestelijke) gezondheidszorg. Ik werk over het algemeen met een ‘minder zware’ doelgroep en heb het programma iets lichter gemaakt. Ook zal ik misschien iets meer dan andere trainers het inzicht geven in hoe lichaam en geest elkaar beïnvloeden. De kracht van ademhaling heeft een belangrijke plaats in de training. Tevens wordt jouw ontwikkeling betrokken bij ieder proces. Dit zijn accenten; ik hou me voor 80% aan het goed doortimmerde basisprogramma zoals ontstaan is uit het gedachtengoed van Jon Kabat Zinn (MBSR), Zindel Segal en Mark Williams (MBCT).

    Ik heb vorig jaar rond april/mei een mindfulness training bij je gevolgd. De reden dat ik je mail, is dat ik je wil bedanken. Ik ben op een langere reis en wat ben ik aan het groeien! En wat dat mede mogelijk maakt, zijn de technieken en de bewustwording die ik in jouw lessen heb mogen leren en ervaren. De lessen die ik bij jou heb geleerd zijn zo waardevol voor me, en ik wilde dit graag aan je teruggeven omdat ik vind dat je het volste recht hebt om te weten dat je een positieve invloed hebt gebracht voor me!

    De cursus is reeds na 4 avonden een eerste stap geworden naar evenwicht en ontdekking van een nieuwe manier van leven. Erg welkom in tijden waar geen focus meer is voor de rust en spiritualiteit. Gezien de reacties van mijn cursus genoten zijn we allen unaniem eens dat je een fantastische manier van cursus geven hebt gevonden, met een lage drempel en ruimte voor iedereens ideeën en interesses. Bedankt voor wat je geeft!

    Ik heb de lessen als bijzonder plezierig ervaren. Het was voor mij de tweede keer dat ik een cursus mindfulness (na 5 jaar) heb gevolgd. Wat ik sterk vond aan deze training was dat Jerome diepgang aan de training weet te geven door zijn kennis van psychologie en boeddhisme. Het maakt de training sterk dat hij deze wetenschappelijk weet te onderbouwen. Ik raad de training een ieder aan, die meer in uit het moment wil halen en van het leven wil genieten. Ik waardeer deze training met een 9! Dank je wel Jerome.

    Zo’n mooie ontmoeting met mezelf heb ik lang niet gehad. Een mindfulesstraining die je laat beseffen dat er veel meer kan dan je voor mogelijk houdt. Het was een reis langs verschillende aspecten van mindfulness, meditatie en Yoga met een bestemming die onbepaald is… Jerome je training is een mooie combinatie van praten, stil zijn, overwegen en oefeningen.



    De praktijk wijst uit dat deze training erg hoog blijft scoren en gemiddeld een 9,5 als beoordeling heeft.

    The source of a true smile is an awakened mind. Smiling helps you approach the day with gentleness and understanding.~Thich Nhat Hanh

    Je beter voelen zonder jezelf te forceren is de kern van mindfulness.

    In de training ga ik je helpen en leren hoe je bewust in het hier en nu kunt zijn. Ik leer je hoe je jezelf goed kunt voelen en hoe je kunt voorkomen dat je terugvalt in oude (negatieve) gewoonten.


    Ik help je met vaardigheden zoals:

    • Niet oordelen (waarnemen, observeren, er is geen goed/fout);
    • Geduld (begrijpen dat dingen tijd nodig hebben);
    • Frisse blik (alles elke keer voor het eerst ervaren);
    • Vertrouwen in jezelf;
    • Niet streven (doelen loslaten, niet vasthouden aan uitkomsten);
    • Acceptatie (open staan voor wat er waargenomen wordt);
    • Loslaten (niet gehecht zijn aan gedachten, gevoelens, sensaties en ervaringen);
    • Milde en vriendelijke blik (inleven in jou situatie en die van anderen en er waardering voor opbrengen).

    Thema’s die aanbod komen

    • De automatische piloot herkennen;
    • De aandacht op het hier en nu richten;
    • Bewust handelen.

    Wat levert Mindfulness me op?

    • Je gaat het Hier en Nu intenser beleven en je geniet er meer van;
    • Het vermindert spanning en stress;
    • Verhoogt je focus en concentratie;
    • Creëert een betere balans en stabiliteit;
    • Het herstellende vermogen van je lichaam gaat omhoog;
    • Het gevoel van geluk ervaren en welbehagen gaat omhoog;
    • Je gaat minder piekeren (somberheid en angstgevoelens nemen af);
    • Je krijgt meer energie (slaapproblemen en vermoeidheid nemen af);
    • Je gaat beter je grenzen aangeven (je hebt meer zelfvertrouwen);
    • Je leert beter omgaan met emoties (boosheid, spijt, angst, onzekerheid, frustratie etc);
    • Je leert beter om te gaan met de gevolgen van ernstige ziektes en/ of tegenslagen;
    • Het verhoogt creativiteit;
    • Het verbetert je intuïtie;

    Mindfulness is niet nieuw. Gedachtengoed van Mindfulness heeft zijn oorsprong in het Boeddhisme (2500 jaar geleden) en de Griekse mythologie (Demeter en Persefone). Het is een deel van wat ons menselijk maakt, het vermogen om volledig bewust aanwezig te zijn. Leven in het hier en nu. Helaas zijn we meestal alleen kort in deze staat, en zijn we meestal met gedachten in het verleden, toekomst of in een fantasie wereld. Vooral als we emotioneel geraakt worden is het lastig om in het hier en nu te blijven. Gelukkig is het mogelijk om door training te leren hoe je langer in het hier en nu kunt verblijven. Het is een vaardigheid die wij je kunnen aanleren.


    Aanmeldenstudenten