Hindernissen – bewustwording

“Your dreaming self seeks to tell you something your waking ears will not hear” ~Jacqueline Carey, Kushiel’s Chosen


Over het algemeen reageren we op een van de drie volgende ervaringen op een gebeurtenis:

  • Door afstand te nemen, of verveling, zodat we weggaan van het huidige moment en ergens anders “in onze gedachten” naar toe gaan.
  • Door bij de dingen te willen blijven – door onszelf niet toe te staan de ervaringen die we nu hebben te laten gaan of te wensen dat we ervaringen hebben die we op dit moment niet hebben.
  • Met willen dat het weggaat, er boos op zijn – ons willen ontdoen van de ervaringen die we nu hebben, of toekomstige ervaringen vermijden die we niet willen hebben.

In de mindfulness training zullen we deze reacties bediscussiëren. Elk van deze manieren van reageren kunnen problemen veroorzaken, vooral de neiging om op onplezierige gevoelens te reageren met aversie. Het belangrijkst is dat we ons meer bewust worden en zijn van onze ervaring, zodat we bewust kunnen reageren in plaats van automatisch.

Regelmatige zitoefening geeft ons vele mogelijkheden om op te merken wanneer we afgedwaald zijn van het bewustzijn van het moment, om met een vriendelijk bewustzijn op te merken wat het was dat onze aandacht wegnam en om rustig en stevig onze aandacht terug te brengen naar onze focus, terwijl we ons opnieuw in verbinding stellen met het moment-tot-moment bewustzijn. Als we op andere momenten van de dag vrijwillig de ademhalingsruimte gebruiken zodra we onplezierige gevoelens hebben, of een gevoel van “spanning” of “houvast” in het lichaam, geeft dat ons een mogelijkheid om te beginnen met antwoorden in plaats van reageren.

Bron: SeeTrue

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *