Vijf misverstanden over meditatie
Vijf misverstanden over meditatie

De B-Mind Methode

B-Mind is jouw short-cut tot de meest geïnspireerde versie van jezelf.

Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze geen tijd hebben om te mediteren. Laatst riep een cursist: “Weet je, ik word zo onrustig van dat mediteren, dit is niks voor mij.” Misvattingen en verkeerde veronderstellingen weerhouden mensen vaak om de kracht van meditatie te ervaren.

Hieronder vijf veel voorkomende misvattingen over meditatie:

  1. Meditatie is zweverig
    Tot vijftien jaar geleden leefde deze veronderstelling bij veel mensen. Nu de laatste tien jaar topsporters en beroemdheden meditatie hebben ontdekt en Mindfulness steeds bekender wordt, wint meditatie aan populariteit. Gerenommeerde instituten als Harvard hebben aangetoond dat je met veertig minuten mediteren per dag in acht weken je hersenstructuur kunt veranderen. We hoeven niet meer te twijfelen aan de effectiviteit.
  2. Het is lastig te leren
    Eenvoudig verwoord kun je meditatie zien als een tool waarmee je gedachten leert beheersen. Meditatie heeft vele vormen en verschijningsvormen. Zo zou je het breien van een trui ook als een mooie vorm van meditatie kunnen zien. Net als sommige vormen van yoga en wandelen in de natuur. Meditatie hoeft niet perse stilzitten te betekenen. Als je weet waar je op moet letten en hoe je het moet doen, dan is het leren van een simpele meditatie niet lastig.
  3. Bij het mediteren mag ik geen gedachten hebben
    Deze veronderstelling is een hardnekkige die ik altijd als eerste benoem in mijn workshops. Mediteren is een tool die je leert om te gaan met gedachten. Door geregeld te mediteren krijg je steeds meer controle over de gedachtes die je hebt. Controle die je vrijheid en een keuze geeft. Mediteren is dus niet zozeer het niet meer hebben van gedachtes maar meer het vermogen ze te laten oplossen. Doordat je gedachten minder aandacht geeft, verdwijnen ze langzaam naar de achtergrond waar ze als het ware oplossen. In mijn trainingen leer ik je in het oog van de orkaan te stappen. Wat is er in het oog van de orkaan?
  4. Meditatie is alleen effectief als ik het lang doe
    Onderzoek wijst uit dat eenentwintig dagen lang twee minuten per dag mediteren al effectief kan zijn. Dertig keer per dag keer een minuutje mediteren, levert dus al flink wat op. Je hoeft dan alleen nog maar te weten hoe je jezelf kunt zetten tot die mini momentjes van rust. In mijn workshop geef ik een mooi recept om meditatie onderdeel van je leven te maken.
  5. Meditatie werkt niet voor iedereen
    Het ervaren als een onprettige oefening is een veel gehoorde opmerking bij mensen die net beginnen. Als je net begint en je ervaart de oefening als onrustig, dan is het eenvoudig om te geloven dat mediteren niet voor jou weggelegd is. Zonder dit nu direct te willen weerleggen is dat een stelling die mediteren te kort doet. Zoals gezegd heeft meditatie vele verschijningsvormen. In mijn workshop leer ik mensen welke vorm bij hun past, zodat meditatie een kans krijgt om hun leven te verrijken.

Wil je leren wat meditatie voor jou kan doen, hoe je het moet doen en hoe je het kunt volhouden? Kom dan naar mijn eerstvolgende Masterclass Mediteren.

 

Meer informatie

Misschien is dit ook iets voor jou?

Wil jij ook inspiratie?

Blijf in balans, laat je inspireren en krijg krachtige oefeningen en tips. Geniet ook van ledenkorting! Deze nieuwsbrief lees je in 1 minuut en wil je niet missen.

Je bent succesvol toegevoegd!