Zo word je 120 jaar oud

Iedereen die wel eens een training bij Jerome Wehrens heeft gevolgd, weet dat het een van zijn levensdoelen is om gezond 120 jaar oud te worden. Wetenschappers ontdekken ook steeds meer factoren die hierop van invloed zijn. Zoals verouderingsonderzoeker en hoogleraar Prof. dr. Andrea Maier zegt: “Ouderdom is een ziekte, die op termijn te genezen zou moeten zijn.”

Waarom wil je 120 jaar worden?
“Dit is natuurlijk een statement. Ik wil mijn vizier verder richten dan mijn daadwerkelijke doel. In de vechtsport leer je dat je een plank niet stuk slaat door op de plank te richten, maar op wat achter de plank ligt. Ik wil gezond oud worden. Hier richt ik mijn leven op in. Mijn overtuiging is dan ook dat ik door mijn levenswijze langer gezond kan blijven en ouder wordt dan gemiddeld. Wie weet wel tot 120 jaar. Jeanne Calment heeft aangetoond dat het biologisch gezien mogelijk is dat je 122 jaar kunt worden. Ik laat me inspireren door het motto van Pipi Langkous: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” ”

Wat doe jij wel (en niet) om 120 jaar te worden?
“Ik eet minder en vast veel. In de regel eet ik 80% minder dan wat ik zou willen. Ik eet bewuster en probeer mijn tempo van eten te verlagen, 20x te kauwen. Ik beweeg veel, maak bijna iedere dag 15.000 stappen. Maak veel contact met mensen om mij heen en zoek verbinding met mensen. Ook leef ik mijn leven volgens het Japanse concept Ikigai: iedereen heeft een roeping, een reden waarom hij iedere dag weer op staat. Je Ikigai ligt op het kruispunt van vier gebieden: wat kun je goed, wat doe je graag, waar kun je voor betaald worden, wat is je bijdrage aan de maatschappij. ”

Pas je dit ook toe in de opvoeding van je kinderen?
“Niet dogmatisch. Maar door ze te inspireren, te laten zien en uit te leggen waarom ik het doe, neem ik ze mee in mijn wereld. Ik leg ze uit dat mentale weerbaarheid een spierbal in je hoofd is, dat minder eten gezond is, dat de beste schoen geen schoen is, dat je lichaam 10.000 stappen nodig heeft per dag (ze hebben een stappenteller) en dat bij balans ook disbalans hoort en je best eens veel suiker mag eten etc.”

En wat nou als je vroegtijdig onder een bus komt? Heb je dan geen spijt dat je al dat lekkers hebt laten staan?
“Nee! Ik word blij van de manier waarop ik mijn leven vorm geef. Voor mij is het een soort nieuw geloof waar ik aan vasthoud. De intentie geldt. Ik had er dan met de kennis en kunde die ik heb niet meer aan kunnen doen. Voor mijn gevoel leef ik mijn leven op de beste manier en dat geeft mij rust en voldoening. Nu hoef ik nooit spijt te hebben…”

De 7 tips van Jerome:
– Verbeter je ademhaling. Ademhaling is het gaspedaal van je lichaam. Minder ademen ontstresst en is helend.
– Maak contact met de mensen om je heen. Door te geven zal je ontvangen.
– Blijf nieuwe dingen leren zodat je jouw geest scherp houdt.
– Beoefen de kunst van het niks doen en zorg voor voldoende rust waardoor je balans houdt.
– Eet 80% van wat je nu eet en tel zo 10 gezonde jaren bij je leven op.
– Beweeg iedere dag: een lichaam is gemaakt om te bewegen.
– Ga iedere dag zo veel mogelijk naar buiten, voor gratis vitamine D.

Meer tips van Jerome? Bestel hier zijn boek Heelweek, in een week in balans.

Wil jij ook 120 jaar oud worden of in ieder geval zo lang mogelijk gezond leven? Ga dan mee op onze Oostenrijk Xperience! Deze reis sluit perfect aan op bovenstaand verhaal!

Bekijk de Oostenrijk Xperience