De 5 grootste misverstanden over mediteren | B-Mind

De 5 grootste misverstanden over mediteren

en hoe jij vandaag kan beginnen met mediteren!

Voorheen was mediteren alleen voor een select groepje mensen weggelegd. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel wetenschappelijke onderzoeken, documentaires en boeken geschreven over de positieve werking van mediteren. Maar nog niet iedereen is overtuigd van de kracht van mediteren. Laatst kreeg ik nog van een cursist te horen: “Weet je, ik word zo onrustig van dat mediteren, dat is niks voor mij!”. Ik bewijs dan altijd graag het tegenovergestelde, zoals in dit artikel.

① ‘Meditatie is zweverig’

Wanneer mensen zeggen dat iets of iemand ‘zweverig’ is, wordt vaak bedoeld dat het onpraktisch, ongrijpbaar, vaag of ongefundeerd lijkt. Het is een term die wordt gebruikt om een afstand te creëren tussen een ‘nuchtere’, op feiten gebaseerde benadering en een spirituele benadering van bepaalde onderwerpen. Zo werd meditatie altijd als zweverig betiteld.

Er is inmiddels echter enorm veel onderzoek gedaan naar de werking van mediteren op onze gezondheid. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat meditatie neuroplasticiteit kan bevorderen. Neuroplasticiteit betekent het vermogen van ons brein om te veranderen en nieuwe verbindingen aan te maken. Daarnaast kan meditatie bijdragen aan een lager risico op hart- en vaatziekten, versterking van het immuunsysteem, verbetering van slaap en vermindering van angst- en pijnklachten.

② ‘Mediteren is lastig om te leren’

Mediteren is een tool waarmee je gedachten leert beheersen. Meditatie heeft vele vormen en verschijningsvormen. Veel mensen denken dat je tijdens mediteren stil moet zitten zonder iets te doen. Hoewel meditatie gaat over stilte en rust, zijn er verschillende technieken en benaderingen die voor variatie en interesse kunnen zorgen. 

Meditatie kan bijdragen aan een lager risico op hart- en vaatziekten, versterking van het immuunsysteem, verbetering van slaap en vermindering van angst- en pijnklachten.

 

Zo kun je het breien van een trui zien als een mooie vorm van mediteren. Net zoals sommige vormen van yoga of wandelen in de natuur. Je hoeft dus niet per se stil te zitten om te mediteren. Het gaat erom dat je je focus compleet bij iets houdt, zonder dat je gedachten een loopje met je nemen. Als je dat onder controle krijgt, is mediteren helemaal niet lastig.

③ ‘Bij mediteren moeten mijn gedachten stil zijn’

Een veelvoorkomend misverstand is dat mediteren betekent dat je je gedachten volledig uitschakelt. Dit is niet waar. Mediteren is een tool die je leert om om te gaan met gedachten. Je observeert je gedachten, zonder eraan vast te klampen of erdoor overweldigd te worden. Wanneer je controle krijgt over je gedachten, ervaar je meer vrijheid en keuzes.

Mediteren is dus niet zozeer het niet meer hebben van gedachten, eerder het vermogen de gedachten te laten oplossen. Doordat je je gedachten minder aandacht geeft, maar juist meer in het moment bent, verdwijnen de gedachten langzaam naar de achtergrond. We kampen allemaal met negatieve en destructieve gedachten, maar die zijn in principe lucht. Hoe wij handelen naar aanleiding van die gedachten maakt ze tastbaar. Tijdens mijn trainingen leer ik je in het oog van de orkaan te stappen, hier zit de rust.

④ ‘Mediteren werkt alleen als ik het heel lang doe’

Veel mensen denken dat mediteren veel tijd en toewijding vereist. Het klopt dat naarmate je het regelmatig beoefent, het effect gunstiger wordt. Dat is ook zo in de sportschool. Zie het als een workout voor je hersenen. Begin klein en rustig en bouw het langzaam op. Onderzoek wijst uit dat 21 dagen lang twee minuten per dag mediteren al effectief kan zijn.

Onderzoek wijst uit dat 21 dagen lang twee minuten per dag mediteren al effectief kan zijn.

 

Het is belangrijk om te onthouden dat elke vorm van meditatie, hoe kort ook, waardevol kan zijn. Vind de vorm van meditatie die bij je past en implementeer deze vorm in je dagelijkse routine. Zie het als een moment voor jou alleen, al is het maar vijf minuten.

⑤ ‘Mediteren werkt niet voor iedereen’


Tot slot is er het veel voorkomende misverstand dat mediteren alleen geschikt is voor mensen die spiritueel zijn of zich bezighouden met new age-praktijken. Als je net begint en je ervaart mediteren als onrustig, dan is het makkelijk om te bedenken dat het niet voor jou weggelegd is. Maar iedereen kan leren mediteren, ongeacht of je religieus, spiritueel of nuchter bent.
Zoals gezegd heeft meditatie vele verschijningsvormen. Mediteren helpt om paniek- en angstgevoelens te verminderen, stress te verminderen en nog veel meer. Mediteren kan bijvoorbeeld ook je concentratie verbeteren, de emotionele balans bevorderen en je creativiteit stimuleren. In mijn workshops leer ik mensen welke vorm van meditatie bij hun past, zodat meditatie een kans krijgt om je leven te verrijken.

Hopelijk kijk je nu anders naar mediteren en probeer je het vandaag nog uit! Laat je ons weten waar je tegenaan loopt of hoe mediteren jouw leven positief heeft beïnvloed?

Scroll naar boven

download*

Dé magische tips om je middenrif los te maken

Loes Knaapen: ongekend dat je dit GRATIS weggeeft!

*Als dank ontvang je maandelijks mijn nieuwsbrief.

energie en balans door een gezonde ademhaling
Mis mijn nieuwsbrief niet